Акне

Всеки от нас мечтае за здрава и сияйна кожа с младежки вид. За съжаление обаче не всички са щастливци в това отношение. Има един хроничен и доста упорит проблем, като засяга около 85% от хората през определен период от живота, а именно акнето в различните му форми. Най-често се появява в началото на пубертета, но през последните години се наблюдава увеличаване на честотата  и сред 25-40 годишните. Независимо от възрастта, обаче, протича по един и същ начин.

Всъщност, акнето започва с повишено производство на себум (секрет на мастните жлези). Себумът заедно с клетките, които изграждат стената на жлезите запушват порите на кожата. След това бактерии, които нормално живеят на повърхността на кожата навлизат в тези пори, като използват за храна мастите в секрета. Като резултат настъпва различно по тежест възпаляване и зачервяване на кожата. То се развива в областите на кожата с по-големи и повече мастни жлези, каквито са лицето, горната част на гърдите и гърба.

Известни са няколко основни причини, стоящи в основата на акнето:

• Хормонални промени по време на пубертета. През пубертета момичетата имат повишени нива на мъжките хормони, наречени андрогени. Те карат мастните жлези да увеличат размерите си и произвеждат повече секрет;
  • Хормонални промени при възрастни. Менструалният цикъл е честа причина за влошаване на акнето. От друга страна бременност и менопауза подобряват състоянието на лицето при повечето жени. Спирането на приема на противозачатъчни също може да провокира поява на акне.
  • Лекарства – предимно тези, които се използват за лечение на епилепсия, депресия, кортикостероиди, някои витамини и други.
  • Грим – неподходящата козметика се явява хранителна среда за бактериите;
  • Натиск и триене на кожата – носенето на някои шапки, каски влошават акнето;
  • Състоянията на стрес могат да повляят върху нивата на някои хормони, като кортизол и адреналин. Те от своя страна мога да влошат акнето. Нерядко се създава порочен кръг, тъй като самото акне стресира и депресира засегнатите;
  • Фамилност – ако някой от вашите родители е страдал от акне, вероятността и вие да сте засегнати е много голяма.

Независимо от голямата честота на този проблем и социалната му значимост, търсенето на най-ефективния метод за лечението му още продължава. Лечението на акнето е сложен, а понякога и доста дълъг процес и се извършва от дерматолог. През последните години сериозно място сред терапевтичните възможности освен химичните пилинги заеха лазерните процедури – противовъзпалителна терапия при активно акне с диоден лазер,  фототерапия с Omnilux, третиране на червенини от възпаления с IPL или KTP лазери, фракционирана лазерна терапия за премахване на белези и други. Принципно лазерите се използват от 2-3 десетилетия за решаване на различни дерматологични и естетични проблеми, но откакто наскоро се установи благоприятният им ефект в борбата с акнето, се включват все по-активно в схемите за лечение.

Предимства на лазерната терапия е, че е локализирана само в проблемната област, безопасна е и няма странични ефекти върху човешкия организъм. С помощта на тези по-нови методики може да се намали и дозата на лекарства, използвани за лечение.

Фотодинамичната или т. нар. LED терапия с Omnilux clear-U, често се използва в началните етапи на лечението. Целият курс се назначава от дерматолог, като при преценка от негова страна светлинната терапия се комбинира с химични пилинги или лекарствена терапия

Една от ключовите бактерии, причиняваща възпаленията се нарича Propionibacterium acnes. Тя произвежда субстанции, наречени порфирини, а те са чувствителни към светлина с определени дължини на вълната. Под действие на светлината порфирините се активират и унищожават бактерията и възпалението отминава. При тази терапия се комбинират светлини с две дължини на вълната:

Omnilux синя светлина /415 nm/ премахва бактерията, която причинява зачервяването или вьзпалителните прояви на акнето. Omnilux червена светлина /633nm / – подобрява производството и количеството на колаген в кожата, а то води до по-бързо заздравяване, подобряване на кожния релеф и намалена вьзможност от поява на белези.

Самата процедура е напълно безболезнена и щадяща кожата, дори комфортна. Нужен е курс от общо 8 процедури, 2 пъти седмично. Светлината стимулира процесите на заздравяване, които продължават и след спиране на лечението.

Алтернативен вариант е третирането с диоден лазер. Първоначално е създаден за премахване на нежелано окосмяване, но впоследствие е установено, че има и антибактериален ефект спрямо Propionibacterium acnes, близък до този на фотодинамичната терапия. Нужни са 4-5 процедури през 7 дни, за да се потисне възпалението и да затихнат обривите.

Всички знаем или сме виждали колко неприятно е лицето да бъде осеяно с множество различни по големина червени участъци, които стават по-видими при физическо усилие или под действието на по-силни емоции. Те най-често остават след преминало възпаление и не по-малко от пъпките създават дискомфорт на пациентите. KTP лазерът и  IPL са двете технологии, които изчистват лицето от този неприятен проблем и изравняват тена в значителна степен.

Боледуването от акне или варицела нерядко оставя след себе си неприятни белези. Справянето с този проблем вече е възможно благодарение на придобилата популярност в цял свят – фракционирана лазерна терапия. При нея се осъществява „изпаряване“ на повърхностните слоеве на кожата и топлинно въздействие върху по-дълбоките и структури. Интересното е, че по време на самата процедура се обработват само отделни участъци от кожата под формата на микроскопични колони – микротермални зони. Представете си дигитална снимка, съставена от множество пиксели един до друг. Всяка такава колонка е заобиколена от здрава и незасегната от лазера област. Това позволява възстановяването да става много бързо дори при обработване на по-големи повърхности.  Активира  се производството на нови и здрави колагенови влакна, изглажда се релефа на кожата, свиват се порите. Необходими са 1-3 процедури в зависимост от дълбочината на белезите. Те се правят през месец и имат възстановителен период в рамките на 3-5 дни след всяка. Един от най-усъвършенстваните лазерни апарати е MCL30 Dermablate Superfractional лазер на немската фирма Asclepion (може да го откриете в клиника  „Дерма Вита” – д-р Катя Паскова).

Понякога към лечението на дълбоки белези, причинени от по-тежките форми на акне, се включва инжектиране на пълнител на базата на хиалуронова киселина под белега, за да се подобри вида му.

Тъй като акнето е хроничен и упорит проблем, за успешното справяне с него, се изисква доста постоянство от ваша страна, както и правилно лечение, режим и съпътстващи терапии и процедури, назначени от вашия дерматолог.