Да се справим с акнето – продукти, грижа, хранене

Акнето е причина №1 за посещение при дерматолог. По данни на СЗО до 90 % от младежите във възрастта между 10 и 20 години страдат от заболяването под различна форма. През последните години се наблюдава тенденция за развитие на акне и сред хора преминали възрастта на пубертета, а дори и след 35-40 годишна възраст.

Въпреки, че акнето засяга само кожата, но не и общото здравословно състояние, то може значително да влоши качеството на живот и социалните контакти, дори и да създаде психологически проблеми.

В началото особено по време на пубертета под влияние на хормони, наречени андрогени, мастните жлези по лицето, деколтето и гърба започват да секретират повече себум: това състояние се нарича хиперсеборея. Кожата става мазна, лъщи, порите се разширяват и започват да се появяват единични пъпки. Типични са т.нар комедони –„бели точки” (затворени комедони) или „черни точки” (отворени комедони). Тази среда благоприятства размножаването на бактерия, наречена Propionibacterium acnes. Така се се образуват възпаленията – папули, пустули, кисти, които понякога могат да бъдат много болезнени. Момчетата и момичетата са засегнати еднакво, като при момчетата по-тежкото протичане е по-често.

Акнето е заболяване, което може да продължи и над 5 години. Лекува се бавно, задължително от дерматолог и изисква много постоянство и грижи.

Най-разпространено е локалното лечение, т.е. прилагане на различни лосиони, кремове, гелове, сапуни. Най-популярни са – антибиотици, бензоил пероксид, ретиноиди, салицилова киселина, азелаинова киселина, алфа-хидрокси киселини и др. Те подпомагат отпушването на порите, унищожават бактерията, действат противовъзпалително и антисеборейно. При комбиниране на различни медикаменти може едновременно да се атакуват различни механизми на възникване на акнето. Това гарантира по-дълготраен ефект на лечението.

Системна терапия с лекарства, като антибиотици, контрацептиви или ретиноиди се налага при случаи на средно тежко и тежко протичащо акне, както и при липса на достатъчен ефект от локалната терапия.

През последните години към терапията активно се включват химически пилинги и лазерни процедури – противовъзпалителна терапия при активно акне с диоден лазер, LED терапия, фракционирана лазерна терапия за премахване на белези, IPL фототерапиая и други.

Освен чисто медицинските форми на лечение в последните години все по-активно се говори, че храненето също се отразява върху здравето на кожата. В подкрепа на това вече има и доста медицински доказателства. И така кои са основните препоръки на дерматолозите:

– Наблягайте на продукти богати на бета каротени, а именно моркови, домати, чушки, лозови листа, рукола, спанак, тиква.

– Приемайте богати на омега 3 храни, защото те много добре се борят с възпаленията – орехи, риба особено сьомга, морски дарове, ленено семе, спанак, къдраво зеле и зеленолистни и др.

– Може да прекалите колкото искате с пресни плодове и зеленчуци.

– Избягвайте храните с висок гликемичен индекс или т.нар. концентрирани въглехидрати “junk food” – бял хляб, вафли, пасти, картофи, стафиди, бял ориз.

– Намалете консумацията на пилешко месо, прясно мляко и всякакви

нискомаслени или обезмаслени продукти.

Лятото е един от любимите на всички сезони, но слънцето е “лъжлив” приятел на страдащите от акне. То предизвиква задебеляване на епидермиса, затруднява отделянето на секрета на мастните жлези и подпомага образуването на комедони. Излагайки се на слънце получавате временно, измамно подобрение, което неминуемо след края на ваканцията се последва от влошаване на състоянието с появата на възпаления по лицето, деколтето и гърба. При лечение на акне винаги е добре да се ползва слънцезащитен фактор с висок фактор и съобразен с кожата.

Снимка: foreverflawlessskin.files.wordpress.com