КАКВО Е ЕРИТРАЗМА?

еритразма

Еритразма

Еритразма (Erythrasma) е бактериална инфекция, която засяга кожата и обикновено се появява в гънките ѝ. По-често се наблюдава при топъл или влажен климат и се причинява от бактерията Corynebacterium minutissimum.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ НА ЕРИТРАЗМА?

Най-честите симптоми на еритразма включват розови, червени или кафяви кожни раздразнения (пластири) с люспи и лек сърбеж. Понякога кожата в засегнатата зона може да бъде набръчкана. Пластирите варират по размер и започват като розов или червен цвят и след това стават кафяви и люспести. Обикновено се появяват в гънките на кожата и са по-чести в областта на слабините, подмишниците или между пръстите на краката. Еритразмата може да се появи в кожните гънки под гърдите, между седалището или около пъпа.

КАКВО ПРИЧИНЯВА ЕРИТРАЗМА?

Еритразмата се причинява от Corynebacterium minutissimum бактерии. Тези бактерии обикновено живеят на повърхността кожата и най-вече в топли и влажни зони. Затова най-често се срещат в гънките на кожата.

КАКВИ СА РИСКОВИТЕ ФАКТОРИ НА ЕРИТРАЗМА?

По-вероятно е да развиете еритразма, ако:

• имате диабет
  • живеете в топъл или влажен климат
  • потите се много
  • имате наднормено тегло
  • при по-възрастни хора
  • при лоша хигиена
  • ако имате медицинско състояние, което засяга имунната система

Еритразма е по-често срещана при пациенти, които живеят при горещ и влажен климат. Това са предимно езера, в тропическите и субтропичните райони. Тя може да засегне хора на всяка възраст, но е по-често срещана сред по-възрастните.

КАК СЕ ДИАГНОСТИЦИРА ЕРИТРАЗМАТА?

Вашият лекар ще ви попита за медицинската ви история и ще направи физически преглед, за да започне процесът на диагностика. След това ще извърши преглед на засегнатата кожа с лампата на Wood’s. Тази лампа използва ултравиолетова радиация при която еритразмата има ярко червен или коралов цвят.

еритразма

КАК СЕ ЛЕКУВА ЕРИТРАЗМА?

Лечението зависи от тежестта на състоянието ви. Вашият лекар може да препоръча някое от следните лечения:

• перорални антибиотици, като еритромицин
  • почистване на засегнатия участък с антибиотичен сапун
  • прилагане на фузидна киселина върху кожата
  • антибактериални разтвори или кремове върху кожата ви, като разтвор на клиндамицин HCL, еритромицинов крем или миконазолов крем
  • терапия с червена светлина

Лечението може да отнеме от две до четири седмици и може да се наложи да комбинирате терапии.

Най-често се използват локални кремове и разтвори. Пероралните антибиотици се изписват в случай, че локалното лечение не повлиява проблема. Понякога е необходима комбинация от орално и локално лечение. В някои случаи лечението на основното заболяване, като диабет, също може да помогне.

КАКВИ СА УСЛОЖНЕНИЯТА НА ЕРИТРАЗМА?

В редки случаи еритразмата може да стане по-сериозна, като се развие септицемия – сериозна инфекция на кръвта.

КАК СЕ ПРЕДОТВРАТЯВА ЕРИТРАЗМАТА?

Има няколко неща, които можете да направите, за да предотвратите появата на еритразма:

• Дръжте кожата си суха и чиста;
  • Уверете се, че след къпане добре сте подсушили кожата;
  • Избягвайте прекомерно изпотяване, ако е възможно;
  • Уверете се, че обувките ви са сухи, преди да ги обуете;
  • Носете чисти, сухи дрехи;
  • Опитайте се да избягвате горещи или влажни зони;
  • Лекувайте основните заболявания като диабета;
  • Използвайте антибактериален сапун, за да предотвратите повторение.

Еритразмата може да се излекува. Повечето хора реагират на лечението в рамките на две до четири седмици. Възможно е еритразма да стане хронична и да се върне. Това е по-вероятно да се случи, ако имате заболяване свързано с нарушение на имунната система.

Като цяло, еритразмата е леко състояние и не трябва да пречи на способността ви да извършвате нормални дейности.

Ако имате съмнение за дерматологичен проблем, незабавно се свържете с дерматолог. Самолечението може да усложни заболяването и не се препоръчва.

За да получите допълнителна информация или да се свържете със специалистите на Derma Vita, може да позвъните на тел.: 0884 94 95 81 и 02 / 962 25 33(44)