Лечение на псориазис с фототерапия

waldmann

Псориазисът е сравнително често срещана (около 1-2 % за България) възпалителна, имуно-медиирана болест с предимно кожно засягане, която варира значително по степента на засягане и протичане сред отделните пациенти. Към момента, независимо от сериозния напредък в изследването и проучването му, няма лечение, което да гарантира доживотно излекуване. Това до голяма степен се дължи на факта, че в основата му лежат различни генетични фактори.

Фактът, че псориазисът се повлиява изключително добре от слънчевите лъчи и летния сезон води до кратки или по-дълги ремисии, е довел до създаването на т. нар. фототерапия. Независимо от новите и  скъпо струващи лекарства, този евтин и достъпен метод нерядко по нищо не им отстъпва.

Достигнали до повърхността на кожата, ултравиолетовите лъчи действат в много направления при страдащите от псориазис. От една страна потискат имунните клетки, подклаждащи заболяването. От друга стопират грешните сигнали, които имунните клетки изпращат към кожните. Това води до намалено делене на клетките и се стопира образуването на люспи и плаки. Поради малкия риск от странични реакции, фототерапията е изключително удачен стартов метод за лечение.

Как точно протича тази терапия в дерматологичната практика?

За целта са създадени специални кабини, като честотата на процедурите най-често е 2-3 седмично. Кабините излъчват самостоятелно УВ А и Б лъчи, както и комбинация от двата вида лъчи. Установено е, че най-благоприятен ефект оказва т.нар. тясноспектърна УВ Б фототерапия (311 nm). Тази дължина на вълната се оказва, че притежава най-полезно действие при най-малък риск от странични реакции. В сравнение с другите спектри от УВ лъчи тук подобрението идва по-бързо и се постигат по-дълги ремисии. Фототерапията много добре се съчетава и с различни локални средства за лечение (дитранол, катрани и др.), като така се повишава ефективността на терапията.

Облъчването е точно дозирано, като в началото е с трайност едва няколко секунди с постепенно увеличаване на интензивността му. Лющенето на кожата лека полека намалява, намалява червенината и плътността на плаките до пълното им изчистване, а паралелно с това се сдобивате и с лек тен. Средният брой процедури при повечето варира средно около 15 – 25. След постигане на резултат, пациентите дълго време може да останат с чиста от плаки кожа.

Други заболявания, повличващи се от фототерапия – атопичен дерматит, хронична екзема, витилиго, червен плосък лишей, полиморфна слънчева ерупция, кожен Т-клетъчен лимфом и др.

* Очаквайте продължение на темата за фототерапията като средство за подготовка на кожата за лятото.